Skip links

Elektrisk stemning i gravemaskinen

Share

Bærekraft og fossilfritt prosjekt var fokus da maskinfører Torgeir Lund overlot spakene til Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård. Endelig kom debuten til en elektrisk gravemaskin i et kommunalt anlegg.

– For meg er dette som å bruke en helt vanlig gravemaskin. Men den har strømforsyning i stedet for dieseltank. Og så er den såpass stillegående at det er mye mindre komplisert å kommunisere med en rørlegger som holder på i grøfta. Dermed er det jo sikrere også, sier Torgeir Lund.

Knut Arne Bjerke, anleggsleder og Trond V. Hansen, prosjektleder og Ordfører i Fredrikstad, Jon-Ivar Nygård.
Lars-Erik Sundell, daglig leder Park & Anlegg med ordfører Jon-Ivar Nygård og representanter fra Fredrikstad kommune.

Elektriske maskiner

Dette nøkkelprosjektet for Park & Anlegg består i 500 meter med nye vann- og avløpsrør på Lisleby i Fredrikstad. Det blir også 850 meter ny sykkelvei og fortau i Lisleby Allé. De nye elektriske gravemaskinene skal med andre ord grave mange meter i debutoppdraget.

Arbeidet med ytre miljø er et  viktig fokusområde for bedriften. De første gravemaskinene får selskap av både elektriske-/batteridrevne hoppetusser og motorsager. Mange av våre arbeidsoperasjoner påvirker omgivelsene, og det jobbes hele tiden hardt med å minimere vår påvirkning på ytre miljø.

Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård var imponert over stillheten på arbeidsplassen, til tross for at det var en gravemaskin i fullt arbeid. Alt han hørte var hydraulikken og at det summet litt. Anleggsplassen i Fredrikstad er fossilfri, noe både en miljøbevisst ordfører og daglig leder Lars-Erik Sundell i Park & Anlegg er stolte av.

Maskinfører Torgeir Lund bak spakene i hel-elektriske gravemaskin.
Ved frakt av masser benyttes lastebiler på biodiesel.

Maskiner i bestilling

– Fra starten av prosjektet har vi en elektrisk gravemaskin i drift på prosjektet. Vi har flere i bestilling og den neste ankommer anlegget i desember. De andre maskinene i prosjektet bruker den nyeste motorteknologien og går på biodiesel. Dette ser veldig bra ut.

Fra 2025 er det besluttet at alle prosjekter i regi av Fredrikstad kommune være utslippsfrie. Vi merker også interessen fra private byggherrer som etter hvert begynner å verdsette og se fordelene med miljøvennlig prosjektdrift. Pilotprosjektene i offentlig regi er viktige, og stimuleres og støttes også av det offentlige.  En annen lavthengende “frukt” er å konvertere deler av bilparken til elektrisk. Dette har vi en plan på i Park & Anlegg kan Sundell fortelle.

Elektrisk hoppetusse og prosjektleder Trond Hansen på elektrisk sparkesykkel.
Mannskapsbilen - på lading før neste oppdrag.

Bypakke Nedre Glomma

Anlegget som er startet i Fredrikstad støttes økonomisk av Bypakke Nedre Glomma, som bidrar med statlige stimuleringsmidler for miljøtilrettelegging.

– Elektriske gravemaskiner er tre ganger så dyre som de konvensjonelle. Heldigvis støtter statlige Enova oss med halvparten av merkostnaden for å velge elektrisk fremfor dieseldrevet, forteller Sundell.

I Park & Anlegg jobber vi hver dag med kontinuerlig forbedring. Et av de viktigste områdene våre er kontinuerlig å jobbe med å minimere vår påvirkning på ytre miljø i våre prosjekter.

En stolt daglig leder, Lars-Erik Sundell, viser frem Park & Anleggs første fossilfrie prosjekt.
Leggingen av 500 meter med vann- og avløpsrør er i gang.

Stolt samarbeidspartner til fossilfritt prosjekt

– Park & Anlegg er stolt over å ha blitt valg som samarbeidspartner til  Fredrikstad kommune sitt første fossilfrie anleggsprosjekt. Vi synes det er veldig spennende og bra at kommunen går foran i denne utviklingen, og det passer godt med våre egne planer og målsetninger om utvikling over til en renere og mer miljøvennlig prosjektdrift de kommende årene.

– I dette aktuelle prosjektet vil vi selv høste erfaringer med bruk av gravemaskiner på elektrisitet og på biodrivstoff, samt at vi vil gjennomføre en del tiltak som er opplærende for oss selv og bra for miljøet. Dette ser vi virkelig frem til, sier Sundell.

 

Grønt Prosjekt - Park & Anlegg

Fakta om Grønt Prosjekt på Lisleby i Fredrikstad:

  • Pilotprosjekt for Fredrikstad kommune.
  • Første fossilfrie prosjekt i kommunal regi i nedre Glomma regionen.
  • 500 meter med nye vann- og avløpsrør og 850 meter ny sykkelvei med fortau.
  • Maskiner og verktøy i prosjektet skal være fossilfrie, altså være elektiske eller bruke biodrivstoff.